Yinyoga

Yin yoga är en av det lugnaste yogaformerna. De enkla ställningarna utförs sittande eller liggande och till skillnad från många andra yogastilar låter yin yoga dina muskler slappna av helt.

I yin yoga stretchar vi inte, vi drar inte och vi undviker att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch).

Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. Allt går mycket långsamt, vilket gör att stela höfter, lår och axlar sakta öppnas upp och blir mera smidiga.

Yin yoga passar alla människor och kroppar, även för gravida. Den är särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Det är även ett bra komplement till annan fysisk aktivitet t ex löpning, styrketräning eller andra yogaformer.

Vi strävar inte efter att se ut på ett särskilt sätt. Alla ställningar och personer är perfekta som de är. Av yin yoga fylls du med energi, och samtidigt lugnar du ditt sinne.

Tid för Yin yoga: Onsdagar kl. 18.00-19.00 Start 27/9

(Anmälan krävs)


Hathayoga

Yogaklasserna utgår från den klassiska Hathayogan. Passen innehåller mjuka rörelser och kroppsställningar i stärkande och stretchande positioner som med hjälp av uppmärksamhet på andningen binds samman till ett harmoniskt flöde. Medveten närvaro är en central del och det är snarare upplevelsen av positionerna och vårt förhållande till dem som är viktig, inte själva positionen. Rörelserna anpassas utifrån individen och alla kan delta oavsett förkunskaper eller fysiska förutsättningar.

Nytt för i år är att vi kommer att köra två pass av hathayoga, ett grundpass samt ett fortsättningspass.

Hatha Grundpass

Ett mjukt, stärkande och avslappnande pass där vi tillsammans utforskar hatha-yoga från grunden. Passen innehåller mjuka rörelser i stärkande och stretchande positioner, andningsövningar och meditation.

Grundpasset passar dig som:
* Tror att du är för stel för att yoga och vill utforska om det verkligen är så
* Aldrig yogat förut och är nyfiken att prova på
* Har yogat tidigare och tilltalas av de enklare, lugnare rörelserna

Tid för Hathayoga grund: Torsdagar kl. 17.00-18.00

(Anmälan krävs) OBS ingen yoga den 12/10


Hatha Fortsättningspass

Ett fysiskt och avslappnande pass. Utifrån de grundläggande teknikerna inom hatha-yogan närmar vi oss successivt mer tekniskt avancerade positioner.

Fortsättningspasset passar dig som:
* Har yogat tidigare och är nyfiken på att möta och utforska mer avancerade positioner
* Vill ha ett mer fysiskt utmanande pass

Tid för Hathayoga fortsättning: Torsdagar kl. 18.30-19.30
(Anmälan krävs) OBS ingen yoga den 12/10




Lunchyoga

I dagens samhälle är det viktigt att vi varvar ner och laddar våra batterier. Lunchyogan är ett lugnt pass fokuserat på återhämtning och paus i vardagen. Passet är 30 minuter långt med enkla yogapositioner och guidad avslappning. På lunchyogan blir du inte svettig utan du kan komma som du är och slappna av.


Tid för lunchyogan Tisdagar kl. 12.00





Uteträning

Kom igång att träna med oss! 

Kom igång är träningsgruppen för dig som vill göra precis vad det låter som, komma igång att träna! Är du ovan och otränad eller har du inte tränat på ett tag? Inga problem, det här är gruppen där du är välkommen precis som du är! Du deltar utefter dina egna behov och förutsättningar. 

Vi träffas under 5 måndagar och kör funktionell träning utomhus. Vår högsta prioritet är att ge dig positiva och roliga träningsupplevelser. Tillsammans tränar vi efter våra egna förutsättningar och vårat mål är att du efter träningspassen tar med dig inspiration, gemenskap, kunskap och glädje! 
Platserna vi kommer att träna på är Sälsten, Nickebo, Murberget, Vårdkasen samt Smitingen

Tid för uteträning: Uppehåll



Seniorträning

"Fall inte" är en träningsgrupp där vi arbetar förebyggande. Vi inriktar oss på övningarna som ger styrka och balans som är viktiga faktorer för att klara av vinterns och vardagens utmaningar.  

Ett utmärkt pass för dig som passerat 60 år.

Träning förlänger livet! Det är aldrig för sent att börja motionera. Här tränar du och dina jämnåriga tillsammans med en instruktör för att förbättra och bibehålla styrka, rörlighet och kondition. Alla kan vara med, tränad som otränad. Instruktören anpassar passet efter deltagarna. Den som tränar får bättre balans och reflexer. Risken att trilla och skada sig minskar. Träning kan ersätta eller komplettera läkemedel, det kan även lindra värk i leder och muskler.

Tid för seniorträning: Tisdagar 14.00 - 14.45 start 29/8



Fysisk aktivitet på recept (FaR)

Fysisk aktivitet på recept (FaR) är en systematisk arbetsmetod för hälso- och sjukvården. Forskning visar att metoden fungerar för att motivera patienter till ökad fysisk aktivitet och att den är hälsoekonomiskt lönsam. Det finns ett tydligt samband mellan graden av fysisk aktivitet och hälsa. Fysisk inaktivitet är en stark riskfaktor för ohälsa, likvärdig med högt blodtryck eller rökning.

Fysisk aktivitet har bevisad effekt att kunna förebygga eller förbättra ett trettiotal sjukdomstillstånd som till exempel högt blodtryck, kärlkramp, diabetes, benskörhet, reumatiska sjukdomar, ont i ryggen och depression.

De positiva effekterna uppnås oavsett ålder eller träningsvana.

Ett fysisk aktivitet på recept kan förskrivas av läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster eller annan legitimerad vårdpersonal. 

Tid för Fysisk aktivitet på recept: Tisdagar 14.00 - 15.45



AW-passet, Dans

Ett danspass i förfestanda med mycket energi och attityd! Att få känna sig extra vacker och ta ut svängarna är något som vi tycker är viktigt och i AW passet erbjuds verkligen den möjligheten! Dansen varvas med styrkedelar där vi fokuserar mycket på vår absolut snyggaste kroppsdel – RUMPAN!

Passar dig som vill ha roligt, släppa loss och vill boosta självkänslan innan det är dags för utgång eller fredagsmys! Du behöver inte ha dansat mer än i vardagsrummet innan du kommer till oss!

(Endast abonnerade grupper)



 
 
 
 
 
 
 
 
 

Anmäl dig nedan