Yinyoga

Yin yoga är en av det lugnaste yogaformerna. De enkla ställningarna utförs sittande eller liggande och till skillnad från många andra yogastilar låter yin yoga dina muskler slappna av helt.

I yin yoga stretchar vi inte, vi drar inte och vi undviker att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch).

Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. Allt går mycket långsamt, vilket gör att stela höfter, lår och axlar sakta öppnas upp och blir mera smidiga.

Yin yoga passar alla människor och kroppar, även för gravida. Den är särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Det är även ett bra komplement till annan fysisk aktivitet t ex löpning, styrketräning eller andra yogaformer.

Vi strävar inte efter att se ut på ett särskilt sätt. Alla ställningar och personer är perfekta som de är. Av yin yoga fylls du med energi, och samtidigt lugnar du ditt sinne.

Tid för Yin yoga: Onsdagar kl. 18.00-19.00, Start 14/2

(Anmälan krävs)


Hathayoga

Yogaklasserna utgår från den klassiska Hathayogan. Passen innehåller mjuka rörelser och kroppsställningar i stärkande och stretchande positioner som med hjälp av uppmärksamhet på andningen binds samman till ett harmoniskt flöde. Medveten närvaro är en central del och det är snarare upplevelsen av positionerna och vårt förhållande till dem som är viktig, inte själva positionen. Rörelserna anpassas utifrån individen och alla kan delta oavsett förkunskaper eller fysiska förutsättningar.

Ett mjukt, stärkande och avslappnande pass där vi tillsammans utforskar hatha-yoga från grunden. Passen innehåller mjuka rörelser i stärkande och stretchande positioner, andningsövningar och meditation.

Hathayoga passar dig som:
* Tror att du är för stel för att yoga och vill utforska om det verkligen är så
* Aldrig yogat förut och är nyfiken att prova på
* Har yogat tidigare och tilltalas av de enklare, lugnare rörelserna

Tid för Hathayoga: Torsdagar kl. 17.00-18.00, Start 1/2

(Anmälan krävs)






Lunchyoga

I dagens samhälle är det viktigt att vi varvar ner och laddar våra batterier. Lunchyogan är ett lugnt pass fokuserat på återhämtning och paus i vardagen. Passet är 30 minuter långt med enkla yogapositioner och guidad avslappning. På lunchyogan blir du inte svettig utan du kan komma som du är och slappna av.


Tid för lunchyogan Tisdagar kl. 12.00, Start 6/2









Balans och Rörelse
Ett lättare pass där fokus ligger på just balans och rörlighet. Lättare styrketräning och kondition blandas alltid in i passet. Det passar dig som vill komma igång att röra på dig samt för dig som aldrig tidigare tränat. Passen individanpassas efter dina förutsättningar.
Vi träffas och umgås under rörelse i 8 veckor!

Tid för Balans och rörelse Tisdagar kl. 14.00-15.00

 





 
 
Prova på Yoga 18/1
 
 
 

För frågor eller drop-in bokning fyll i formuläret nedan